Παρουσίαση νέας παιδαγωγικής προσέγγισης
Παρουσιάστηκε στους γονείς του Σχολείου μας ένα νέο πρόγραμμα που επιχειρείται για πρώτη φορά στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Πρόκειται για συλλογική δουλειά η οποία σχεδιάστηκε από τον κ. Γιώργο Μπάρμπα, Επίκουρο Καθηγητή Ειδικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ και υλοποιείται με την εποπτεία του από την αρχή της χρονιάς από τους εκπαιδευτικούς του Σχολείου στα τμήματα τους. Αυτή η νέα εκδοχή παιδαγωγικής πράξης για την εκπαίδευση στην ανάπτυξη του εαυτού μέσα από τις κοινωνικές δεξιότητες, έχει πεδίο τις σχέσεις των παιδιών στο ελεύθερο παιχνίδι και το διάλλειμα, δραστηριότητες υποβαθμισμένες σήμερα στο ελληνικό σχολειοποιημένο νηπιαγωγείο.
Ο κ. Μπάρμπας ανέλυσε στους γονείς τα άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη των παιδιών από την συστηματική και οργανωμένη υποστήριξή τους μέσα στο ελεύθερο παιχνίδι με τους συνομηλίκους τους, στην προοπτική της διαμόρφωσης μιας ισορροπημένης και ισχυρής προσωπικότητας. Αναφέρθηκε στην ανάγκη των παιδιών να έχουν μια ισορροπημένη και αρμονική σχέση με το κοινωνικό περιβάλλον και τις απαιτήσεις του, πράγμα που επιχειρείται από τα ίδια όταν οργανώνουν το παιχνίδι μόνα τους. Επίσης στην ανάγκη να αποκτήσουν τα παιδιά κοινωνικές δεξιότητες έτσι ώστε να διαχειρίζονται μόνα τους τις διαφορές με τους συνομηλίκους τους. Συνολικά μιλώντας, το παιδαγωγικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου να υποστηρίξει τα παιδιά να αποκτήσουν την ευθύνη του εαυτού τους και μέσα από αυτήν μια πιο ισχυρή και ελεύθερη προσωπικότητα.
Η κ. Καθάριου «έβαλε» τους γονείς στο περιεχόμενο αυτού του προγράμματος, μίλησε για τον παιδαγωγικό της προβληματισμό για το αν και πώς διδάσκεται η κοινωνική επάρκεια, ο οποίος στάθηκε η αφετηρία αυτής της διαδρομής της και τέλος αναφέρθηκε στους στόχους και στο πώς υλοποιείται στην πράξη το πρόγραμμα.
Η δουλειά τεκμηριώθηκε με παρουσιάσεις και παραδείγματα της ζωής του νηπιαγωγείου από τις εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα :
Η νηπιαγωγός Μαρία Μαρούδα, υπεύθυνη του νηπιαγωγείου, παρουσίασε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο με την οποία δουλεύουν τα παιδιά ήδη από τον Σεπτέμβριο, μίλησε στους γονείς για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν τα παιδιά αρχικά, την εξέλιξη και δράση τους και τα ορατά οφέλη στην συνολική ανάπτυξη τους.
Οι νηπιαγωγοί Φανή Κόκκουβα και Κατερίνα Μπλάνα, υπεύθυνες των προνηπιακών τμημάτων, παρουσίασαν παραδείγματα από την εφαρμογή των αλλαγών και των παρεμβάσεων, σύμφωνα με σχεδιασμό που έγινε, στο ελεύθερο παιχνίδι, στην τάξη και στην αυλή. Μίλησαν στη συνέχεια, μέσα από περιστατικά, για τις συγκρούσεις και τις αντιπαραθέσεις των παιδιών και την σταδιακή εκπαίδευση τους στη διαχείριση και επίλυση προβλημάτων.
Οι νηπιαγωγοί Ελένη Μαρσιώτη και Σοφία Τσίνα, υπεύθυνες στα τμήματα του Παιδικού Σταθμού, αφού αναφέρθηκαν στα χαρακτηριστικά των μικρών ηλικιών στο ελεύθερο παιχνίδι, παρουσίασαν την πορεία που ακολούθησαν μαζί με τα παιδιά προς το συλλογικό-συνεργατικό παιχνίδι. Μίλησαν για την αντίληψη που είχαν πριν και κατά την εφαρμογή των αλλαγών και πώς αυτή άλλαξε όταν είδαν τα οφέλη στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στην αυτονομία και στην ενεργοποίηση και των πιο μοναχικών παιδιών.
Ακολούθησαν ερωτήσεις αλλά και συζήτηση-γνωριμία με τον κ. Μπάρμπα και τους γονείς. Οι γονείς αγκάλιασαν αυτήν την προσπάθεια σε ένα κλίμα κοινής αντίληψης, ζεστό και πολύ υποστηρικτικό.
Το πρόγραμμα υλοποιείται:
- Με εκπαίδευση-συμμετοχή των νηπιαγωγών σε εργαστήρια κάθε μήνα για τους στόχους,την εφαρμογή, τους προβληματισμούς και τις προσαρμογές στις ανάγκες της.
- Με εποπτεία-διασφάλιση του παιδαγωγικού πλαισίου από τον κ. Μπάρμπα.
- Με παρατήρηση-τακτικές καταγραφές των περιστατικών και των συμβάντων από τις εκπαιδευτικούς.
- Με οργάνωση παρεμβάσεων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο για την υποστήριξη των παιδιών σε δύο επίπεδα: (α) να διαμορφώνουν κοινά κριτήρια και (β) να αναπτύσσουν δεξιότητες εισόδου και παραμονής στην ομάδα καθώς και επίλυσης συγκρούσεων
- Με αξιολόγηση του προγράμματος σε ετήσια βάση σε μία βάση συνεργατικής αντίληψης με τους γονείς αλλά και μέσα από τις απόψεις, τους προβληματισμούς και τη δική τους εμπειρία.