Επιλέγοντας Παιδικό Σταθμό και Νηπιαγωγείο

Oι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής της ελληνικής οικογένειας, η συμμετοχή της γυναίκας στο εργατικό δυναμικό, αλλά και οι σύγχρονες απόψεις της παιδαγωγικής, επιβάλλουν την έγκαιρη ένταξη του παιδιού σε μια ομάδα συνομηλίκων του, για δημιουργική απασχόληση με την υποστήριξη και φροντίδα έμπειρων και ειδικευμένων παιδαγωγών.

Αυτές τις ανάγκες έρχεται σήμερα να καλύψει ο Παιδικός Σταθμός, αλλά και το Νηπιαγωγείο: οι προθάλαμοι της σχολικής ζωής του παιδιού.

Παλαιότερα ο Παιδικός Σταθμός ήταν ένας χώρος φύλαξης των παιδιών. Σήμερα έχει εξελιχθεί σε κέντρο αγωγής των παιδιών προσχολικής ηλικίας με την καθοδήγηση επαγγελματιών, οι οποίοι έχουν κάνει ειδικές ανώτατες σπουδές στη διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών.

Οι περισσότεροι γονείς στέλνουν πλέον τα παιδιά τους στον Παιδικό Σταθμό από 2,5 ετών περίπου για περισσότερες ή λιγότερες ώρες καθημερινά. Όλοι όμως επιθυμούν να εξασφαλίσουν το καλύτερο, να βρουν δηλαδή ένα άρτιο οργανωμένο και εξοπλισμένο χώρο, ενώ ταυτόχρονα με την κατάλληλη αγωγή να καλλιεργείται η προσωπικότητα του παιδιού.

Πώς θα γίνει η επιλογή – Κριτήρια επιλογής

Τελική επιλογή δεν μπορεί να γίνει αν δεν επισκεφθούν οι γονείς τον Παιδικό Σταθμό ή το Νηπιαγωγείο, που έχουν προτίμηση, αρκετά πριν από την περίοδο των εγγραφών.

Μια πρώτη εντύπωση μπορούν να σχηματίσουν οι γονείς από το κτίριο δηλαδή:

Είναι ευχάριστο και φωτεινό ή μήπως είναι σκοτεινό, βρώμικο καιü απωθητικό;

Υπάρχει κήπος ή αυλή και σε τι έκταση;

Επίσης παρατηρώντας για λίγο τα παιδιά που παίζουν εκεί, μπορεί να διαπιστώσει κανείς αν είναι χαρούμενα και γενικότερα να αντιληφθεί την ατμόσφαιρα που επικρατεί ανάμεσά τους αλλά και τη σχέση τους με τις Νηπιαγωγούς που τα επιβλέπουν.

Η κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών (θετική διάθεση, εσωτερική ηρεμία, καλοί τρόποι κλπ.) αποτελεί ένδειξη αν όχι απόδειξη της ποιότητας του προσχολικού κέντρου.

Το έμψυχο υλικό: Διευθυντής – Παιδαγωγικό Προσωπικό

Το πρώτο πράγμα που έχουν να κάνουν οι γονείς είναι να γνωρίσουν τον ή την υπεύθυνο του Παιδικού Σταθμού και Νηπιαγωγείου.

Μια καλή γνωριμία και μια αναλυτική συζήτηση μαζί τους είναι απαραίτητη. Φροντίστε λοιπόν να έχετε χρόνο στη διάθεσή σας, ώστε η ξενάγηση και οι συζητήσεις να μη γίνουν με άγχος. Μη διστάσετε να ρωτήσετε οτιδήποτε σας ενδιαφέρει. Άλλωστε μέσα από τη συζήτηση θα σας δοθεί η ευκαιρία να καταλάβετε αν οι άνθρωποι που θα ασχοληθούν με το παιδί σας έχουν γνώσεις και μεράκι, αν η παιδαγωγική τους φιλοσοφία σας καλύπτει.

Δείτε την άδεια του Παιδικού Σταθμού ή του Νηπιαγωγείου και ρωτήστε για τις σπουδές του προσωπικού.

Ρωτήστε ποια είναι η αναλογία παιδιών – Νηπιαγωγού. Μην εντυπωσιαστείτε αν σας πουν ότι για κάθε πέντε παιδιά υπάρχει μια Νηπιαγωγός. Κάτω απ” αυτές τις συνθήκες το παιδί δεν έχει την ευκαιρία να διαλέξει παρέα από μια μεγαλύτερη ομάδα συνομηλίκων παιδιών και η Νηπιαγωγός δεν έχει τη δυνατότητα πολλών εναλλακτικών λύσεων στο πρόγραμμά της.

Αρνητικά αποτελέσματα επίσης φέρνει στη δουλειά της Νηπιαγωγού και ο πολύ μεγάλος αριθμός παιδιών.

Ρωτήστε αν υπάρχουν παιδίατρος και παιδοψυχολόγος. Μάθετε ποιοι είναι.

Πώς γίνεται η ενημέρωση των γονιών και αν υπάρχουν τακτές μηνιαίες συναντήσεις για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.

Υπάρχει δελτίο ενημερώσεως για την εβδομαδιαία πορεία του παιδιού;

Παιδαγωγικό Πρόγραμμα – Δραστηριότητες

Το παιδαγωγικό σύστημα είναι σίγουρα πολύ σημαντικό. Η παιδαγωγική είναι μια ανοικτή στον άνθρωπο επιστήμη που εξελίσσεται και προχωρά με γρήγορους ρυθμούς.

Ρωτήστε να μάθετε λεπτομέρειες για το εκπαιδευτικό σύστημα του Νηπιαγωγείου ή του Παιδικού Σταθμού, για το καθημερινό παιδαγωγικό πρόγραμμα (δραστηριότητες που περιλαμβάνει και το χρόνο που διαρκεί κλπ.). Ένας Παιδικός Σταθμός που προσφέρει απλή φύλαξη και ασφάλεια δεν είναι ότι καλύτερο για το παιδί σας.

Δεν θα πρέπει πάντως να φθάσετε στο άλλο άκρο και να εντυπωσιαστείτε από ένα υπερβολικά φορτωμένο πρόγραμμα, που συνήθως καλύπτει τις δικές μας επιθυμίες για συσσώρευση γνώσεων στο παιδί. Το ζητούμενο είναι το παιδί να αγαπήσει τις γνώσεις και όχι να κουραστεί υπερβολικά απ” αυτές.

Μάθετε για τις δραστηριότητες., πέρα από το βασικό πρόγραμμα (κολυμβητήριο, θεατρικές παραστάσεις, εκδρομές κλπ.), αλλά μην εντυπω-σιάζεστε ιδιαίτερα γιατί αν δεν γίνονται σωστά και κάτω από ανάλογες προϋποθέσεις, βλάπτουν παρά έχουν κάτι να δώσουν.

Η Νηπιαγωγός

Η επιτυχία ενός παιδαγωγικού συστήματος βασίζεται στον τρόπο που η Νηπιαγωγός θα το προσεγγίσει μέσα από τις γνώσεις της και στη σχέση που εκείνη αναπτύσσει με τα παιδιά. Είναι το σημαντικότερο πρόσωπο για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μετά τη μητέρα τους.

Φροντίστε να γνωριστείτε, να μιλήσετε μαζί της για το παιδί σας. Η καλή σχέση γονιού-εκπαιδευτικού δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένα επιτυχημένο παιδαγωγικό έργο και για την καλή πορεία του παιδιού.

Τέλος όσον αφορά τις γνώσεις και τις πάμπολλες δραστηριότητες, που ο ανταγωνισμός έχει επιβάλλει στην ιδιωτική προσχολική εκπαίδευση, μην ξεχνάτε ότι βασική υποχρέωση όλων μας είναι να διαμορφώσουμε μια σωστή και δυνατή προσωπικότητα. Έτσι θα έχουμε φτιάξει το προφίλ του πετυχημένου μαθητή και πετυχημένος δεν είναι αυτός που γνωρίζει τα περισσότερα αλλά εκείνος που ξέρει τον τρόπο να κατακτά τη γνώση.

Αρχοντία Καθάριου
Νηπιαγωγός ΑΠΘ με εξειδίκευση σε «Δυσκολίες Μάθησης στην Προσχολική Ηλικία»
ΜΠΣ «Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης» ΑΠΘ

Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «ΘΕΣΣΑΛΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ»

Leave a Reply

*

captcha *